My Image

Medewerkers

   
Nadia van den Berg

Mirjam Ancher
Speelt vanaf 1989 toneel, hielp bij toneelproducties en deed enkele regies. Bekwaamde zich aan de Haagse Acteeracademie in vele onderdelen van de theaterpresentatie, waaronder stemvorming en clowning.
Speelde kleinere en grotere rollen in onder meer Het Noodlot van Couperus, De Rechtvaardigen van Camus, Macbeth van Shakespeare, De vrouwen van Troje van Euripides, De Nacht van de Pauw van Willem-Jan Otten, De Vaginamonologen van Eve Ensler, It sucks to be Helena van Eric Snel. Eén en ander in regie van Coen van Onselen, Mia Meester, Arjan Bouwmeester, Ron Strijaards en Marian Pankow.

Richtte met vrienden een cabaretgroep op die twee decennia succesvolle voorstellingen bracht.

Behaalt in 1999 een eerste prijs ‘hoofdrol actrices’ voor haar spel als ‘Mizi’ in ‘Jubileum’ van Tabori en in 2015 en 2016 eerste prijzen als actrice in het Haagse Dialogenfestival.

In 2017 door stichting HT gecast voor de rol van ‘Nederlands Maagd’ in ‘De Landsadvocaat’ (eerste opvoeringen: najaar 2018).

   
Nadia van den Berg

Nadia van den Berg (1977) Actrice.
Houdt zich sinds haar 12e jaar zowel schrijvend, kijkend als spelend bezig met verschillende vormen van theater: toneel, kleinkunst, film, musical. In het seizoen 2014/15 schreef ze mee aan de theaterproductie 'Blind' van theatergroep 'De Nachtbus' en speelde ze Mathilda in Het vierde rijk. Dit stuk, geschreven door Peer Wittenbols, werd uitgevoerd door de Haagse theatergroep Rood onder regie van Manon de Groot - van Gelder. Een jaar eerder speelde Nadia zuster Lorenza in de muziektheaterproductie Romeo en Julia door Oberon waarin een orkest van ongeveer 80 muzikanten samenkwam met spel en dans. Naast vele andere theatervoorstellingen, met name in het Haagse, zong Nadia twee keer een muzikaal intermezzo bij de uitreiking van de Haagse Oscars en figureerde ze in de verfilming van Sonny Boy. In 2015 werd ze door de Stichting Historisch Theater geselecteerd voor de rollen van Dorothea van Dorp en Maria de Casembroot in Zeestraat (de Scheveningseweg), het leven van Constantijn Huygens.
In 2016 heeft stichting Historisch Theater Nadia van den Berg uitgenodigd voor de rol van tovenares Dartel in ‘De Vierde vrouw, Louise de Coligny (1555–1620) (Oranjes vierde echtgenote in Shakespeare-verpakking)’.
Opvoeringen: februari 2017 / oktober 2017.

   
Jeroen Vegt

Luitist Earl Christy is geboren in de Verenigde Staten. Hij studeerde bij Edward Martin en Nigel North aan de Universiteit van Indiana, in Milaan bij Paul Beier en in Den Haag bij Toyohiko Satoh, aan het Koninklijk Conservatorium, waar hij zijn Bachelor- en Master diploma behaalde. Earl Christy is vooral actief in het herontdekken van lang verwaarloosde muziek voor de barokluit. Als solist trad hij op in verschillende landen van Europa en Noord Amerika. Ook op Festivals, zoals het Oude Muziek Festival te Utrecht. Ook als componist voor zijn instrument, is Christy actief. Zijn CD "Neue Lautenfruchte", werd door de internationale pers enthousiast ontvangen. Hij woont momenteel in Nederland.

Ondersteunde (zal ondersteunen) met zijn luitspel diverse voorstellingen van de stichting Historisch Theater:
- In 2015: Zeestraat. Het leven van Constantijn Huygens (1596-1687)
- In 2016/2017: De waarheid is naamloos. Leven en denken van Benedictus Spinoza (een historische monoloog).

   
Jeroen Vegt

Caspar Delibes (1982)
Speelde toneel en cabaret op Haagse middelbare school, als student in Groningen in ‘Romeo en Julia’ en ‘Studie van een verdrinkend lichaam’ (regie Yvonne van Ginneken), terug in Den Haag (onder regie van Marion Pankow) in ‘Het Lijden van Piotr O’Hey’, in ‘12’ van Reginald Rose en in ‘Bedrog’ van Harold Pinter. Daarnaast in ‘(it sucks to be) Helena’ van Erik Snel.

Begon in 2011 op Amsterdamse Theaterschool opleiding Theaterdocent, stapte na een jaar over naar opleiding Theaterwetenschap van Universiteit van Amsterdam (is in herfst 2017: bachelor Theaterwetenschap).

Speelde met studenten van Theaterschool in ‘Bij het Kanaal naar Links’ van Alex van Warmerdam (regie: Simon van Wijhe). Deed onder Simon van Wijhe de dramaturgie van Shakespeares ‘Titus Andronicus’.

Maakte met medestudenten o.m. voorstellingen van Harold Pinters ‘De Kamer’ en ‘Family Voices’, verzorgde daarvoor ook publiciteit en randioprogrammering.

Maakte met studiegenoot Luuk van der Vaart ‘Studentencabaret’ op Nieuwe Doelen Festival. Speelde voor Amsterdams Universiteitstheater in de Engelstalige voorstelling ‘Rosencrantz and Guildenstern are dead’ van Tom Stoppard (regie: Iris Spanbroek).

In 2017 door stichting Historisch Theater gecast voor de rollen ‘Edelman, Zeeman, Regent, Prins Maurits, Francois v. Aerssen en Jan Francken’ in ‘De Landsadvocaat’ (eerste opvoeringen: najaar 2018).

   
Jeroen Vegt

Dieuwertje van Geest – Den Ouden (1984)
Docent wiskunde op het Haags Montessori Lyceum en actrice. Geboren in Rotterdam, opgegroeid in Spijkenisse. Vanaf 2012 woonachtig in Den Haag.

Ik ben bij Jeugdtheater de Stoep in Spijkenisse begonnen met toneelspelen, zingen en dansen. Hier heb ik van 1994 tot 2002 cursussen gevolgd en in producties meegespeeld, waaronder ‘Hou je tanden thuis’ (bewerking boek van Paul van Loon), ‘Las Vegas’ (bewerking van Romeo en Julia. Een musical met 60 kinderen, onder leiding van Ingrid Mank (zang), Hedwig Duykers (dans) en Pe Bies (regie) en ‘Jungle boek’ in theater de Stoep (regie Hans Hollander).
Op mijn middelbare school (RML te Spijkenisse) deed ik mee aan grote muziek theaterstukken. Na ‘De vrek’ van Moliere kwamen ‘De Venetiaanse Tweeling’ van Carlo Goldoni en tot slot speelde ik de hoofdrol van Praxagaro in ‘Vrouwenpower’ (een bewerking van ‘Vrouwenpolitiek’ van Aristophanes). Al deze producties gingen onder verantwoordelijkheid en regie van Hans Pols en werden gepresenteerd in theater de Stoep (Spijkenisse).
Bij de Rotterdamse ‘SKVR’ speelde ik in ‘Roberto Zucco’ (2004). Ik heb nog wat uitstapjes gemaakt in ondersteunende taken bij licht en geluid en was bij ‘Aida’ (gespeeld door leerlingen van het RML) productieleider.

Twee studies, een man en twee kinderen verder, heb ik mijn grote hobby in 2016 weer opgepakt. Zo kwam ik van ‘Maria’ naar wederom ‘Maria’. Van Maria van Dietrich uit “In de schaduw van Dietrich” geschreven en geregiseerd door Jessica Fuch uitgevoerd in het Vrij Theater in den Haag, naar Maria van Utrecht in “De landsadvocaat” van Michel Meissen o.l.v. Sylvia Liefrinck bij het Historisch theater.

2017 Speelde in het Haagse ‘Vrij Theater’ de rol ‘Maria van Dietrich’ in ‘In de schaduw van Dietrich’ (Jessica Fuchs, tekst en regie).
In 2017 gecast door stichting Historisch Theater voor de rol van Maria in ‘De landsadvocaat’ (tekst Michel Meissen, regie Sylvia Liefrinck, opvoeringen: najaar 2018).

   
Nadia van den Berg

Caspar Laffree (1948)
Was werkzaam bij de Raad voor Cultuur als plaatsvervangend algemeen secretaris, en als secretaris van de domeincommissie Erfgoed (musea, archieven, archeologie en monumenten).
Heeft sinds 2008 les in de klassieke zangkunst.
Repertoire: van Italiaanse Rococo aria’s tot liederen van Schubert en Schumann. Stem: bas/bariton.
Jarenlange ervaring als akteur in hoofd- en bijrollen. Speelde bijvoorbeeld onder regie van Hugo Maerten, Arda Brokmann, Hubert Fermin, Henk Votel, Lucas Dietens en Rein Edzart.
Speelde bijvoorbeeld:

  • Stanley in Pinters ‘Verjaardagsfeest’;
  • Ingenieur en Doodgraversjongen in Edward Bonds ‘Lear’;
  • Peachum in Brechts ‘Dreigroschenoper’;
  • Lorenzo de Medici in De Mussets ‘Lorenzaccio’;
  • Winston Smith in toneelbewerking van Orwells ‘1984’ en Huxleys ‘Brave New World’.
Speelt (in 2016) her en der: Pinters dialoog ‘Ashes to Ashes’ samen met Angela van Tol
Is in juli 2016 door stichting Historisch Theater gecast voor de rollen van Willem van Oranje, Johan van Oldenbarnevelt en Edelman in ‘De vierde vrouw. Louise de Coligny (Oranjes vierde echtgenote in Shakespeare-verpakking)'.
Opvoeringen: februari 2017 / oktober 2017.

 
Sylvia Liefrinck

Sylvia Liefrinck (regisseur)

Sylvia werkte onder meer als docent drama aan diverse onderwijsinstellingen, maakte groot theater voor 400 kinderen, regisseerde voor een Engels gezelschap in Pakistan (Islamabad). Zij produceerde en regisseerde cabaret “The light behind the dikes”, voor the National Press club Washington D.C. Werkte als drama docent en regisseur voor het Haagse 1e VCL, o.a. Het dievenbal (Anouilh), musical Oliver (Lionell Bart), Romulus de Grote (Dürenmatt]).

Werkte van 1983 tot 1998 als freelancer voor de TROS radio. Regisseerde radiodrama, schreef bewerkingen van romans van Slauerhoff, Theun de Vries en Hubert Lampo. Regisseerde een driedelig hoorspel ontleend aan de ‘De Zwarte met het Witte Hart (Arthur Japin).

Zij regisseerde uitvoeringen van Butler Butler (James Barrie), De Eetkamer (Gurney), Een ideale vrouw (Summerset Maugham), Spotgeesten (Noël Coward), De Potvis (Frank Houtappels) Man of the moment (Ayckbourn) voor stadsschouwburg Odeon in Zwolle.

Naast het werken met professionele acteurs was de muziekkeuze een essentieel onderdeel van haar regie-opdrachten.

2016/2017. Deze veelzijdige theatervrouw doet op uitnodiging van stichting Historisch Theater de regie van ‘De vierde vrouw. Louise de Coligny (1555-1620)’.

 
Hans Peter Ligthart

Hans Peter Ligthart (1941)
Als acteur actief sinds 1957 in ca. 80 toneelstukken. Enkele voorbeelden:

  • Speelde ‘Spoel’ in 2010 samen met Nadia van den Berg (Puck) in ‘Een Midzomernâch’ (naar Shakespeare)
  • Speelde Edel figurant in ‘Mariken in de tuin der lusten’ van Opera2Day (najaar 2015)
  • Hoofdrol (2015) in ‘De dikke Van Dale’ van Heleen Verburg (gevolgd door nominatie beste mannelijke hoofdrol in Toneelcompetitie HVA)
  • Hoofdrol en nominatie voor beste mannelijke hoofdrol in 2014 in toneelstuk ‘12’ (naar ‘Twelve angry men’ van Reginald Rose)
  • Speelde ‘God’ in Madonna's man’ van Daphne de Bruin (2013, December 2015)
  • ‘Prijs voor beste mannelijke hoofdrol in ‘In wankel evenwicht’ van Edward Albee (2006-2007); idem voor zijn vertolking in ‘De Bezoeker" van Éric-Emmanuel Schmitt. (2007-2008)
In het najaar van 2015 uitgenodigd door de Stichting Historisch Theater voor het spelen van 'Benedictus Spinoza' in de monoloog ‘De waarheid is naamloos' (script en regie: Michel Meissen). De voorstelling - aanbevolen door de 'Vereniging Het Spinozahuis' - is sinds maart 2016 vele malen gespeeld en kan worden ingekocht.

Reprises: nov. 2017. (info: zie onder 'documentatie').

   
Paula Majoor

Paula Majoor (1942)
Paula Majoor werkte als hoorspelactrice en als lid van de hoorspelkern mee aan meer dan 400 hoorspelen. Jarenlang was zij de Nederlandse stem van Pippi Langkous in de gelijknamige televisieserie
Daarnaast is zij al decennia aktief als televisieactrice w.o. als Els van den Boogert in 16 afleveringen van ‘Flodder’, en als Antoinette Balk in ‘Goede tijden, slechte tijden’.
Incidenteel stond zij tot genoegen van velen ‘op de planken’. Meer info op Wikipedia.
September 2016: Geselecteerd door de Stichting Historisch Theater voor het spelen van de rol van ‘Louise de Coligny’ in: ‘De Vierde vrouw. Louise De Coligny (Oranjes vierde echtgenote in Shakespeare-verpakking)'.
Opvoeringen: februari 2017 / oktober 2017.

 
Nadia van den Berg

Marten van der Meijden (1977)
Sinds 2006 actief als acteur in het theater en af en toe voor de camera. Volgde workshops en masterclasses op theatergebied en camera acteren bij/van Stefan de Walle, Pieter de Baan, Jerry Coyle (USA) en Edwin de Vries

Speelde tot in 2016 in meer dan 35 kleine en grote voorstellingen onder 15+ verschillende regisseurs, waaronder (voltijds) bij Theatergroep DRANG in Den Haag (voorstellingen als Bloederliefde, Palestra Rex, De Onbeminden, MacMadoff), binnen het BOSLAB van het Amsterdamse Bostheater en bij KUNSTKLANK in Noordwijk (Avondland, Nachtlichtfestival). Daarnaast al jaren actief binnen de Haagse Toneelgroep ROOD en bij diverse gelegenheidsgezelschappen voor bijvoorbeeld Fringe festivals.

Naast het acteren is hij actief als trainingsacteur en trainer voor ondermeer Storytelling en presentatie trainingen.
Juli 2016: Geselecteerd door de Stichting Historisch Theater voor het spelen van de rol van ‘tovenaar Spring’ in het Shakespeare-aanse toneelstuk ‘De Vierde vrouw.
Opvoeringen: februari 2017 / oktober 2017.

   
Nadia van den Berg

Alex Otto (1970)
Geograaf en acteur. Speelde voor het eerst in een toneelstuk op de middelbare school, een kleine maar fijne rol van dominee in een stuk van Chiem van Houweninge. Begon pas echt met toneelspelen in 2004, mime-cursussen in het Haagse ‘Koorenhuis’ waren daarbij het uitgangspunt. Vervolgens speelde hij in de jeugdvoorstellingen:

  • 2006: 'Ylanders', onder regie van René Vernout (productie ”Vrij Theater")
  • 2007: 'Kleine Sofie en Lange Wapper', onder regie van Arjan Bouwmeester
Van 2010-2013 volgde hij de Acteursschool in Amsterdam, waarna hij enkele voorstellingen speelde in het Haagse Vrij Theater onder regie van Sylvia Weening en Mirjam Veldhuijzen van Zanten.

Hij speelde in het toneelstuk De Vader, het treurspel van de Zweedse schrijver en toneelvernieuwer August Strindberg (onder regie van Mirjam Veldhuijzen). In dit beroemde toneelstuk gaan een vader en moeder een harde strijd met elkaar aan over de toekomst van hun kind. Alex Otto speelde ‘de vader’; een intense hoofdrol.

In 2017 door stichting Historisch Theater gecast voor de rol van Johan van Oldenbarnevelt in ‘De Landsadvocaat. Het leven van Johan van Oldenbarnevelt (1547-1619)’. Eerste opvoeringen: najaar 2018.

   
Jeroen Vegt

Jeroen Vegt (1958, Willemstad op de Nederlandse Antillen)
Woont in Voorburg, nabij Hofwijck. Acteur en schrijver. Speelde sinds 1996 in een 10-tal theaterproducties. In 2014 producer en mede auteur van het toneelwerk 'Blind' voor theatergroep 'De Nachtbus'. Speelde onder meer in 5 huisvoorstellingen van het Koorenhuis, onder regie van Jeroen Kunstman, Bernadette Lieffering en Corina Lok. Na het meedoen aan het afstudeerstuk van regisseur Pim Karhoff, met dezelfde regisseur gewerkt aan bewerkingen van bekende stukken en eigen producties. Speelde Tanathos in Eurydike, 2008 / Banquo in Macbeth, 2009 / Monnik in Duivelsdilemma 2011 / Erik in December 2012’ in 2012. In 2015 werd hij door de Stichting Historisch Theater geselecteerd voor de rol van Constantijn Huygens In Zeestraat. Met Nadia van den Berg, zijn belangrijkste tegenspeelster in Zeestraat, werkte hij al enkele malen intensief samen.

 
Helmi Verhoeven

Helmi Verhoeven, Sopraanzangeres en actrice.
Werkt na opleiding logopedie (Nijmegen) en docerend musicus (Koninklijk Conservatorium, Den Haag) als zangpedagoge en podiumcoach bij instellingen als Muziekacademie Den Haag.
Is een gewaardeerd jurylid, staat geregeld op podia in Nederland en Frankrijk.
Maakt kleinschalige muziektheatervoorstellingen in samenwerking met beeldende kunstenaars, interactieve recitalconcerten en organiseert klassieke kamermuziekseries.

Vertolkte in opera’s o.m. Venus (J. Hacquart: De Triomfeerende Min), La Musica (Cl. Monteverdi: l'Orfeo, Favola in Musica), Dido (H. Purcell: Dido & Aeneas), Gravin Rosina Almaviva (WA Mozart: Le Nozze di Figaro), Despina ( WA Mozart: Cosi Fan Tutte), Pamina (W.A. Mozart: Die Zauberflöte), Eurydice (C.W. Gluck: Orfeo en Eurydice), Roselinda (J. Strauss: Die Fledermaus), Hélène (P. Hindemith : Hin und Zurück).
(zie ook www.muziekschoolzuid57.nl, www.volksuniversiteitdenhaag.nl, www.muziekacademiedenhaag.nl).

In 2015 werd zij door de Stichting Historisch Theater geselecteerd als zangeres en voor de rol van Catharina Zuerius, nicht van Constantijn Huygens en de vrouw die 30 jaar lang zijn huishouden bestierde, in 'Zeestraat', toneelstuk over Constantijn Huygens (1596-1687).
Als souffleur: betrokken bij 'De waarheid is naamloos', monoloog over Benedictus Spinoza (1632-1677)
In ‘De Vierde vrouw', toneelspel over Louise De Coligny (1555-1620): verantwoordelijk als slagwerker voor de akoestische geluidseffecten.

 
Oprichter Stichting Historisch Theater
Jeroen Vegt

Michel Meissen (1941)

Socioloog, bestuurswetenschappelijke richting.

Het Historisch-Theater van Michel Meissen is voortgekomen uit twee grote liefdes: liefde voor het THEATER, liefde voor het ONDERWIJS.

Michel Meissen schrijft toneel vanaf zijn 20ste, was de motor van een studentencabaret, was docent en schreef leerboeken, met achter elk thema een kort 'Eindspel' waar meer dan 500.000 leerlingen mee speelden.
Hij schreef en regisseerde historisch toneel, waaronder verhalen, voor Dalton Den Haag en stichting Historisch-Theater (= HT-Theater).

Vanaf 2002 zet hij zich uitsluitend in voor het HT-theater… Vanaf 2020 hoopt het HT-theater op een structurele plaats aan het Haagse Spui voor presentaties van een 'HT-maandverhaal' (rond 15 minuten, met muzikale ondersteuning).

2005: Initiator en oprichter van stichting Het Portret Spreekt (HPS), zocht bestuursleden aan en financierde. Onder zijn artistieke leiding verantwoordelijk voor de eerste tien producties van het door hem geschreven Historisch-Theater van HPS.

Oktober 2014: trekt zich terug uit HPS, richt op: Stichting Historisch-Theater (HT).

Theaterproducties van HT -> zie onder Documentatie.

In voorbereiding voor 2018:

  • De landsadvocaat. Het leven van Johan van Oldenbarnevelt (1547–1619),

Nog niet opgevoerd Historisch-Theater van Michel Meissen:

  • Koningen (1795-1840). De Bijna-koning, onze Franse koning en de Oranje-koning,
  • Vrouwen rond koning Willem III. Anna, Sophie, Emma en Wilhelmina,
  • De godenzoon. Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621).

Ten behoeve van zijn Historisch-Theater schreef Michel Meissen vier bundels met historische verhalen: Van Oranje tot Rood, Het Portret Spreekt, Statige Heren, De eeuw van de koningen en hun vrouwen.
(info: www.meissen.nl -> publicaties).

5 Gesproken portretten - Anthonie Heinsius (1649 - 1720)

Tekst:

Verteller:

Muzikale begeleiding:

Michel Meissen

Michel Meissen

Rob Bertsch