My Image

Medewerkers

Het Historisch-Theater geeft inzicht in karakter en leven van personen uit de Nederlandse en Europese geschiedenis.


VOORBIJ: DE VOORSTELLING:
DE ORDE VAN DE OLIFANT
Het leven van Johan Maurits de Braziliaan (1604-1679)

                                           Tekst: Michel Meissen
                                           Regie: Sylvia Liefrinck

‘De orde van de olifant’ brengt leven en denken van een van de opmerkelijkste zeventiende-eeuwers naar de eenentwintigste eeuw waarin hij een bron voor tweespalt is.
Was de bemoeienis van Johan Maurits van Nassau-Siegen met de slavernij een voetnoot in het leven van een bekwaam legerleider en talentvol bestuurder? Of was hij een uitbuiter en slavenjager?
‘De orde van de olifant’, het opmerkelijke leven van Johan Maurits van Nassau Siegen, ook bekend als Maurits de Braziliaan. Een voorstelling die antwoord geeft op vele vragen.

Tim van Scheijen (1983): Johan Maurits de Braziliaan
Utrechter Tim van Scheijen is afgestudeerd aan de Paul van Vliet Academie: opleiding op hoog niveau voor kleinkunstenaars, entertainers en cabaretiers (3 jaar fulltime of 4 jaar parttime) en gericht op het aanleren van technieken en vaardigheden die bij het theatervak horen. Talloze spelopdrachten en vakkundige begeleiding vormen de kern van de opleiding.
September 2021: gecast voor de rol van 'Johan Maurits de Braziliaan' door de stichting Historisch-Theater. 

Trijntje Noske (1994): Muzikale ondersteuning / Tekstfragmenten

Geboren in Den Haag is met haar zus Josefien opgegroeid boven het Zeeheldentheater/Muziektheater Briza, een theater opgezet en beheerd door ouders Jan Erik Noske (musicus) en Yvette Olof (danseres). Als kleindochter van Theo Olof en Willem Noske zijn muziek, theater en kunst er met de paplepel in gegoten. Trijntje studeerde in 2018 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar zij sculptuur studeerde. Na haar studie richtte zij zich voornamelijk op kunst en muziek. Zo is zij de drummer van het bandje DC Schneider en van Muziektheater Briza.
Het Historisch-Theater (HT) vraagt theatervrouw Trijntje Noske in juli 2020 mee te werken aan de productie DE ORDE VAN DE OLIFANT. Zij zal, tot genoegen van regisseur Sylvia Liefrinck, de voorstelling ondersteunen met tekst en percussie.

Sylvia Liefrinck (1943): Regie

Sylvia werkte onder meer als docent drama aan diverse onderwijsinstellingen, maakte groot theater voor 400 kinderen, regisseerde voor een Engels gezelschap in Pakistan (Islamabad). Zij produceerde en regisseerde cabaret “The light behind the dikes”, voor the National Press club Washington D.C. Werkte als drama docent en regisseur voor het Haagse 1e VCL, o.a. Het dievenbal (Anouilh), musical Oliver (Lionell Bart), Romulus de Grote (Dürenmatt).

Werkte van 1983 tot 1998 als freelancer voor de TROS radio. Regisseerde radiodrama, schreef bewerkingen van romans van Slauerhoff, Theun de Vries en Hubert Lampo. Regisseerde een driedelig hoorspel ontleend aan de ‘De Zwarte met het Witte Hart (Arthur Japin).

Zij regisseerde uitvoeringen van Butler Butler (James Barrie), De Eetkamer (Gurney), Een ideale vrouw (Summerset Maugham), Spotgeesten (Noël Coward), De Potvis (Frank Houtappels) Man of the moment (Ayckbourn) voor stadsschouwburg Odeon in Zwolle.

Naast het werken met professionele acteurs was de muziekkeuze een essentieel onderdeel van haar regie-opdrachten.

Sinds 2016/2017 regisseert deze veelzijdige theatervrouw voorstellingen van de stichting Historisch-Theater. Na 'De vierde vrouw. Louise de Coligny (1555-1620) tekende zij voor de regie van 'Johan van Oldenbarnevelt (1547–1619) De Landsadvocaat'. (meer info over haar: zie verderop onder medewerkers).  

(De toneeltekst 'De orde van de olifant' is gebaseerd op het gelijknamige verhaal uit de bundel:
Een statig heer houdt rijtuig. 56 stemmen uit de Republiek)

2022: AFGESLOTEN VOORSTELLINGSREEKS: DE WAARHEID IS NAAMLOOS
Tekst en regie: Michel Meissen

Met Hans Peter Ligthart (1941), als acteur actief sinds 1957 in ca. 80 toneelstukken en met Luitist Earl Christy, geboren in de Verenigde Staten.
Voor informatie over Hans Peter en Earl: zie verderop, onder
Medewerkers van alle HT uitvoeringen.

(info: zie onder 'documentatie').


2021: AFGESLOTEN VOORSTELLINGSREEKS: DE MOEDER EN DE FURIE
Tekst: Michel Meissen
Regie: Mariëlle van de Griend 

Met Mariet van den Broek (1954) en Leidi Bovens (1957).
Voor informatie over Mariet, Leidi en Marielle: zie verderop, onder
Medewerkers van alle HT uitvoeringen.

(info: zie onder 'documentatie').

Oprichter Stichting Historisch-Theater
 
Michel Meissen

Michel Meissen

Michel Meissen (1941). Wat geeft hem rust? De eigen taal. Een deel begrijpt hij helemaal.

Socioloog, schrijver van historische verhalen, toneelstukken en toneelmonologen. Het toneelwerk dat Meissen schrijft voor het Historisch-Theater is voortgekomen uit twee grote liefdes: liefde voor het THEATER en liefde voor het ONDERWIJS.

Meissen schrijft toneel vanaf zijn 20ste, was de motor van een studentencabaret, was wetenschappelijk stafmedewerker in de ministeriële cultuursector, was docent en schreef leerboeken voor het vak maatschappijleer, met achter elk thema een kort 'toneelspel'. Meer dan 500.000 leerlingen werkten met zijn leerboeken.

2005: Initiator en oprichter van stichting Het Portret Spreekt (HPS), zocht en vond bestuursleden en werkte samen. Onder zijn artistieke leiding was hij verantwoordelijk voor tien succesvolle producties van 'zijn' Historisch-Theater.
Oktober 2014: trekt zich terug uit HPS.
Initiator en oprichter van stichting Historisch-Theater (HT),
Theaterproducties van stichting HT -> zie onder Documentatie.

Meissen schreef sinds 2000 op basis van secundaire bronnen een honderdtal historische verhalen als basismateriaal voor monologen en toneelstukken. 56 van die verhalen staan in een jubileumuitgave (Breda, 2020): Een statig heer houdt rijtuig. 56 stemmen uit onze Republiek
Medio 2022 verschijnt bij de paperbackuitgave: Statige dames en heren. 56 stemmen uit onze Republiek. In deze uitgave krijgen echtgenotes/maîtresses in vijf herenverhalen, dankzij recent historisch onderzoek, extra aandacht.
Doel van de bundels:
- Inzicht geven in denken en doen van bekende en minder bekende persoonlijkheden uit de tijd van 'onze Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden'.
- Voldoen aan info-verzoeken van bezoekers aan HT-voorstellingen.

 

Medewerkers van alle HT uitvoeringen

alfabetisch op achternaam

 
 
Leidi Bovens

Leidi Bovens (1957, actrice. Won in het niet-professionele toneelcircuit verschillende prijzen)
Begon met acteren in 1974 bij het toenmalige KRT (Katholiek Rotterdams Toneel), later bekend als Klein Rotterdams Toneel. Speelde vele rollen onder de professionele regisseurs van dit theater (w.o. Cees Bavius, Marielle van de Griendt, Willem Lemaire, Jeroen Kunstman).
Speelde onder meer in: ‘Thuis’ van Hugo Claus, ‘Een tot nog toe onvervuld verlangen’ van Moniek Kramer, ‘Heden Christine’ van Thomas Verbogt, ‘Slik’ van Jan Veldman, ‘De Storm’ van Shakespeare, ‘Kras’ van Yvonne Keuls, ‘De Meeuw’ van Tsjechov, ‘Het Balkon’ van Jean Genet, ‘Van de Brug af gezien’ van ‘Arthur Miller, een bewerking van ‘Mephisto’.
Speelde, na auditie, in ‘Hollywood’, van Dimitri Frenkel Frank en ging met deze professionele voorstelling op tournee, speelde in ‘Vrouwentongen’ (bewerking van de musical ‘Huit Femmes’), in een toneelbewerking van Jules Vernes’ ‘In 80 dagen de wereld rond’.
Leidi Bovens is in 2018 geselecteerd voor de rollen van Vertelster en Anna van Saksen in ‘De moeder en de furie’.

 
Mariet van den Broek

Mariet van den Broek (1954, actrice. Won in het niet-professionele toneelcircuit verschillende prijzen)
Begon in 1982 in Delft. Speelde onder meer: Muriel in ‘Slippers’ (Alan Ayckbourn), Phaedra in ‘Draad in het donker’ (Hella Haasse), Genoveva in ‘Het huis met de zeven balkons’ (Alejandro Casona). Speelde Onesta in ‘Des Duivels’ (N.Machiavelli) onder regie van de beroeps Arda Brokmann (vrouw van Lou Landré)… en volgde bij haar drie jaar 1x per week privé toneellessen. Lessen werden gevolgd door opvoering monoloog: ‘Het leven van Emily Dickinson’ (William Luce).
Speelde locatie-theater in Den Haag (Koninklijke Manege) onder Brokmanns regie: Bodice in ‘Lear’ (Edward Bond) en in ‘Minetti’ (Thomas Bernard).
Speelde als gastactrice bij toneelgroep Wateringen de rollen Medea in ‘Medea' (Euripides) en Madame de Montreuil in 'Madame de Sade' (Yukio Mishimi). Beide onder regie van Lucas Dietens. Tevens onder zijn regie Marguérite in ‘Een zwarte Pool’(Kars Woudstra).
Speelde een ‘gefrustreerde ordi-vrouw van een Haagse Penoza baas’ in ‘Maanlicht en Rozen’, een locatie-productie met professionele cast (tekst/regie Guusje Eybers). Speelde enkele malen in regies van Eddy Geerlings waaronder in monologen-festival.
Speelde in Theater aan het Spui in een Shakespeare-bewerking, samen met Hans Peter Ligthart (acteur van monoloog over Benedictus Spinoza door het Historisch-Theater).
Is in 2018 geselecteerd voor de rol van Juliana van Stolberg in ‘De moeder en de furie’.

 
 
Jeroen Vegt

Luitist Earl Christy is geboren in de Verenigde Staten. Hij studeerde bij Edward Martin en Nigel North aan de Universiteit van Indiana, in Milaan bij Paul Beier en in Den Haag bij Toyohiko Satoh, aan het Koninklijk Conservatorium, waar hij zijn Bachelor- en Master diploma behaalde. Earl Christy is vooral actief in het herontdekken van lang verwaarloosde muziek voor de barokluit. Als solist trad hij op in verschillende landen van Europa en Noord Amerika. Ook op Festivals, zoals het Oude Muziek Festival te Utrecht. Ook als componist voor zijn instrument, is Christy actief. Zijn CD "Neue Lautenfruchte", werd door de internationale pers enthousiast ontvangen. Hij woont momenteel in Nederland.

Ondersteunde (zal ondersteunen) met zijn luitspel diverse voorstellingen van de stichting Historisch-Theater:
- In 2015: Zeestraat. Het leven van Constantijn Huygens (1596-1687)
- In 2016/2017: De waarheid is naamloos. Leven en denken van Benedictus Spinoza (een historische monoloog).

 
 
Jeroen Vegt

Dieuwertje van Geest – Den Ouden (1984)
Docent wiskunde op het Haags Montessori Lyceum en actrice. Geboren in Rotterdam, opgegroeid in Spijkenisse. Vanaf 2012 woonachtig in Den Haag.

Ik ben bij Jeugdtheater de Stoep in Spijkenisse begonnen met toneelspelen, zingen en dansen. Hier heb ik van 1994 tot 2002 cursussen gevolgd en in producties meegespeeld, waaronder ‘Hou je tanden thuis’ (bewerking boek van Paul van Loon), ‘Las Vegas’ (bewerking van Romeo en Julia. Een musical met 60 kinderen, onder leiding van Ingrid Mank (zang), Hedwig Duykers (dans) en Pe Bies (regie) en ‘Jungle boek’ in theater de Stoep (regie Hans Hollander).
Op mijn middelbare school (RML te Spijkenisse) deed ik mee aan grote muziek theaterstukken. Na ‘De vrek’ van Molière kwamen ‘De Venetiaanse Tweeling’ van Carlo Goldoni en tot slot speelde ik de hoofdrol van Praxagaro in ‘Vrouwenpower’ (een bewerking van ‘Vrouwenpolitiek’ van Aristophanes). Al deze producties gingen onder verantwoordelijkheid en regie van Hans Pols en werden gepresenteerd in theater de Stoep (Spijkenisse).
Bij de Rotterdamse ‘SKVR’ speelde ik in ‘Roberto Zucco’ (2004). Ik heb nog wat uitstapjes gemaakt in ondersteunende taken bij licht en geluid en was bij ‘Aida’ (gespeeld door leerlingen van het RML) productieleider.

Twee studies, een man en twee kinderen verder, heb ik mijn grote hobby in 2016 weer opgepakt. Zo kwam ik van ‘Maria’ naar wederom ‘Maria’. Van Maria van Dietrich uit “In de schaduw van Dietrich” geschreven en geregisseerd door Jessica Fuch uitgevoerd in het Vrij Theater in den Haag, naar Maria van Utrecht in “De landsadvocaat” van Michel Meissen o.l.v. Sylvia Liefrinck bij het Historisch-Theater.

2017 Speelde in het Haagse ‘Vrij Theater’ de rol ‘Maria van Dietrich’ in ‘In de schaduw van Dietrich’ (Jessica Fuchs, tekst en regie).
In 2017 gecast door stichting Historisch-Theater voor de rol van Maria in ‘De landsadvocaat’ (tekst Michel Meissen, regie Sylvia Liefrinck, opvoeringen: najaar 2018).

 
Mariet van den Broek

Mariëlle van de Griendt (1960) (regisseur)
Opleiding: Hogeschool voor de Kunsten (Utrecht): regisseur en docent drama. Volgde stem- en fysieke trainingen, o.a. Gindler-training in München.
Gaf naast stem- en spellessen, toneelles op Rotterdamse scholen en bij kunstinstellingen. En… is sinds 1984 theatermaker (onder meer in Rotterdam).
Zij regisseerde van jong tot oud bij theatergroepen. Bijvoorbeeld de voorstellingen:
in 1992 ‘Parcival’ van J. Veldman met 60 scholieren in het Hofplein theater.
Maakte in 1996 (met en voor jongeren) met de eerste multiculturele jongerentheatergroep ‘Rotterdams Lef’ een preventievoorstelling rond het thema seksueel geweld, getiteld ‘Over de grens’. De groep won er prijzen mee en speelde op vele V.O.- scholen in Rotterdam.
Regisseerde in 2000 ‘Mahagony’, bij VAK in Delft (een opera).
Was rond 2005 een tiental jaren artistiek leider van ROTJONG, een Rotterdamse jongeren theatergroep. Werkte samen met professionele theatermakers, choreografen, schrijvers en regisseurs. ROTJONG presenteerde twee of meer voorstellingen per jaar, waaronder “RauwRouw “ (jongerenjaar Rotterdam).
Is vanaf 2012 coach, regisseur en dramaturg binnen het Rotterdamse Ken Theater (nu Huis van Asporaat). Enkele producties: ‘Littekens van Zuid’, ‘Strijklicht’ onder andere in het Zuidplein Theater). ‘Van je familie moet je het hebben’, door het hele land.
Daarnaast maakt Mariëlle vanaf 2013 voorstellingen met de Theaterwerkplaats voor Ouwe Rotten (Rotterdamse Ouderen).
Mariëlle van de Griendt is in 2019 geselecteerd voor de regie van ‘De moeder en de furie’ over het leven van de moeder van Willem van Oranje en de echtgenote die hem verliet.

 
 
Nadia van den Berg

Caspar Laffree (1948)
Was werkzaam bij de Raad voor Cultuur als plaatsvervangend algemeen secretaris, en als secretaris van de domeincommissie Erfgoed (musea, archieven, archeologie en monumenten).
Heeft sinds 2008 les in de klassieke zangkunst.
Repertoire: van Italiaanse Rococo aria’s tot liederen van Schubert en Schumann. Stem: bas/bariton.
Jarenlange ervaring als acteur in hoofd- en bijrollen. Speelde bijvoorbeeld onder regie van Hugo Maerten, Arda Brokmann, Hubert Fermin, Henk Votel, Lucas Dietens en Rein Edzart.
Speelde bijvoorbeeld:

  • Stanley in Pinters ‘Verjaardagsfeest’;
  • Ingenieur en Doodgraversjongen in Edward Bonds ‘Lear’;
  • Peachum in Brechts ‘Dreigroschenoper’;
  • Lorenzo de Medici in De Mussets ‘Lorenzaccio’;
  • Winston Smith in toneelbewerking van Orwells ‘1984’ en Huxleys ‘Brave New World’.
Speelt (in 2016) her en der: Pinters dialoog ‘Ashes to Ashes’ samen met Angela van Tol
Is in juli 2016 door stichting Historisch-Theater gecast voor de rollen van Willem van Oranje, Johan van Oldenbarnevelt en Edelman in ‘De vierde vrouw. Louise de Coligny (Oranjes vierde echtgenote in Shakespeare-verpakking)'.
Opvoeringen: februari 2017 / oktober 2017.

 
Sylvia Liefrinck

Sylvia Liefrinck (regisseur)

Sylvia werkte onder meer als docent drama aan diverse onderwijsinstellingen, maakte groot theater voor 400 kinderen, regisseerde voor een Engels gezelschap in Pakistan (Islamabad). Zij produceerde en regisseerde cabaret “The light behind the dikes”, voor the National Press club Washington D.C. Werkte als drama docent en regisseur voor het Haagse 1e VCL, o.a. Het dievenbal (Anouilh), musical Oliver (Lionell Bart), Romulus de Grote (Dürenmatt).

Werkte van 1983 tot 1998 als freelancer voor de TROS radio. Regisseerde radiodrama, schreef bewerkingen van romans van Slauerhoff, Theun de Vries en Hubert Lampo. Regisseerde een driedelig hoorspel ontleend aan de ‘De Zwarte met het Witte Hart (Arthur Japin).

Zij regisseerde uitvoeringen van Butler Butler (James Barrie), De Eetkamer (Gurney), Een ideale vrouw (Summerset Maugham), Spotgeesten (Noël Coward), De Potvis (Frank Houtappels) Man of the moment (Ayckbourn) voor stadsschouwburg Odeon in Zwolle.

Naast het werken met professionele acteurs was de muziekkeuze een essentieel onderdeel van haar regie-opdrachten.

2016/2017. Deze veelzijdige theatervrouw doet op uitnodiging van stichting Historisch-Theater de regie van ‘De vierde vrouw. Louise de Coligny (1555-1620)’.

 
Hans Peter Ligthart

Hans Peter Ligthart (1941)
Als acteur actief sinds 1957 in ca. 80 toneelstukken. Enkele voorbeelden:

  • Speelde ‘Spoel’ in 2010 samen met Nadia van den Berg (Puck) in ‘Een Midzomernâch’ (naar Shakespeare)
  • Speelde Edel figurant in ‘Mariken in de tuin der lusten’ van Opera2Day (najaar 2015)
  • Hoofdrol (2015) in ‘De dikke Van Dale’ van Heleen Verburg (gevolgd door nominatie beste mannelijke hoofdrol in Toneelcompetitie HVA)
  • Hoofdrol en nominatie voor beste mannelijke hoofdrol in 2014 in toneelstuk ‘12’ (naar ‘Twelve angry men’ van Reginald Rose)
  • Speelde ‘God’ in Madonna's man’ van Daphne de Bruin (2013, December 2015)
  • ‘Prijs voor beste mannelijke hoofdrol in ‘In wankel evenwicht’ van Edward Albee (2006-2007); idem voor zijn vertolking in ‘De Bezoeker" van Éric-Emmanuel Schmitt. (2007-2008)
In het najaar van 2015 uitgenodigd door de Stichting Historisch-Theater voor het spelen van 'Benedictus Spinoza' in de monoloog ‘De waarheid is naamloos' (script en regie: Michel Meissen). De voorstelling - aanbevolen door de 'Vereniging Het Spinozahuis' - is sinds maart 2016 vele malen gespeeld en kan worden ingekocht.

Reprises: nov. 2017. (info: zie onder 'documentatie').

 
 
Nadia van den Berg

Trijntje Noske (1994)
Geboren in Den Haag is met haar zus Josefien opgegroeid boven het Zeeheldentheater/Muziektheater Briza, een theater opgezet en beheerd door ouders Jan Erik Noske (musicus) en Yvette Olof (danseres). Als kleindochter van Theo Olof en Willem Noske zijn muziek, theater en kunst er met de paplepel in gegoten. Trijntje studeerde in 2018 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar zij sculptuur studeerde. Na haar studie richtte zij zich voornamelijk op kunst en muziek. Zo is zij de drummer van het bandje DC Schneider en van Muziektheater Briza.

Daarbij is zij mede-initiatiefnemer van kunstcollectief ANNASTATE, dat gevestigd in een pand in Moerwijk is.

Het Historisch-Theater (HT) vraagt theatervrouw Trijntje Noske in juli 2020 mee te werken aan de productie DE ORDE VAN DE OLIFANT. Zij zal, tot genoegen van regisseur Sylvia Liefrinck, de voorstelling ondersteunen met percussie en enkele tekstfragmenten.