My Image

Medewerkers


NIEUWE VOORSTELLING:
DE ORDE VAN DE OLIFANT
Het leven van Johan Maurits de Braziliaan (1604-1679)

                                           Tekst: Michel Meissen
                                           Regie: Sylvia Liefrinck

‘De orde van de olifant’ brengt leven en denken van een van de opmerkelijkste zeventiende-eeuwers naar de eenentwintigste eeuw waarin hij een bron voor tweespalt is.
Was de bemoeienis van Johan Maurits van Nassau-Siegen met de slavernij een voetnoot in het leven van een bekwaam legerleider en talentvol bestuurder? Of was hij een uitbuiter en slavenjager?
‘De orde van de olifant’, het opmerkelijke leven van Johan Maurits van Nassau Siegen, ook bekend als Maurits de Braziliaan. Een voorstelling die antwoord geeft op vele vragen.

Tim van Scheijen: Johan Maurits de Braziliaan
Utrechter Tim van Scheijen is afgestudeerd aan de Paul van Vliet Academie: opleiding op hoog niveau voor kleinkunstenaars, entertainers en cabaretiers (3 jaar fulltime of 4 jaar parttime) en gericht op het aanleren van technieken en vaardigheden die bij het theatervak horen. Talloze spelopdrachten en vakkundige begeleiding vormen de kern van de opleiding.
September 2021: gecast voor de rol van 'Johan Maurits de Braziliaan' door de stichting Historisch-Theater. 

Trijntje Noske: Muzikale ondersteuning / Tekstfragmenten

Geboren in Den Haag is met haar zus Josefien opgegroeid boven het Zeeheldentheater/Muziektheater Briza, een theater opgezet en beheerd door ouders Jan Erik Noske (musicus) en Yvette Olof (danseres). Als kleindochter van Theo Olof en Willem Noske zijn muziek, theater en kunst er met de paplepel in gegoten. Trijntje studeerde in 2018 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar zij sculptuur studeerde. Na haar studie richtte zij zich voornamelijk op kunst en muziek. Zo is zij de drummer van het bandje DC Schneider en van Muziektheater Briza.
Het Historisch-Theater (HT) vraagt theatervrouw Trijntje Noske in juli 2020 mee te werken aan de productie DE ORDE VAN DE OLIFANT. Zij zal, tot genoegen van regisseur Sylvia Liefrinck, de voorstelling ondersteunen met tekst en percussie.

Sylvia Liefrinck: Regie

Sylvia werkte onder meer als docent drama aan diverse onderwijsinstellingen, maakte groot theater voor 400 kinderen, regisseerde voor een Engels gezelschap in Pakistan (Islamabad). Zij produceerde en regisseerde cabaret “The light behind the dikes”, voor the National Press club Washington D.C. Werkte als drama docent en regisseur voor het Haagse 1e VCL, o.a. Het dievenbal (Anouilh), musical Oliver (Lionell Bart), Romulus de Grote (Dürenmatt).

Werkte van 1983 tot 1998 als freelancer voor de TROS radio. Regisseerde radiodrama, schreef bewerkingen van romans van Slauerhoff, Theun de Vries en Hubert Lampo. Regisseerde een driedelig hoorspel ontleend aan de ‘De Zwarte met het Witte Hart (Arthur Japin).

Zij regisseerde uitvoeringen van Butler Butler (James Barrie), De Eetkamer (Gurney), Een ideale vrouw (Summerset Maugham), Spotgeesten (Noël Coward), De Potvis (Frank Houtappels) Man of the moment (Ayckbourn) voor stadsschouwburg Odeon in Zwolle.

Naast het werken met professionele acteurs was de muziekkeuze een essentieel onderdeel van haar regie-opdrachten.

Sinds 2016/2017 regisseert deze veelzijdige theatervrouw voorstellingen van de stichting Historisch-Theater. Na 'De vierde vrouw. Louise de Coligny (1555-1620) tekende zij voor de regie van 'Johan van Oldenbarnevelt (1547–1619) De Landsadvocaat'. (meer info over haar: zie verderop onder medewerkers).  

(De toneeltekst 'De orde van de olifant' is gebaseerd op het gelijknamige verhaal uit de bundel:
Een statig heer houdt rijtuig. 56 stemmen uit de Republiek)

De waarheid is naamloos. Leven en denken van Benedictus Spinoza
          Tekst en regie: Michel Meissen

Een gespeeld portret van een groot Hagenaar. ‘De waarheid is naamloos’ brengt de denker Spinoza inspirerend en lichtvoetig over het voetlicht. De 17de eeuwer Benedictus Spinoza volgde – ondanks hevige weerstand - in zijn denken een geheel eigen koers. Tot in onze tijd is hij een inspiratiebron voor velen zowel in als buiten Europa.

Zo mogelijk reprises in voorjaar 2022

Spinoza: Hans Peter Ligthart

Hans Peter Ligthart (1941)
Als acteur actief sinds 1957 in ca. 80 toneelstukken. Enkele voorbeelden:

  • Speelde ‘Spoel’ in 2010 samen met Nadia van den Berg (Puck) in ‘Een Midzomernâch’ (naar Shakespeare)
  • Speelde Edel figurant in ‘Mariken in de tuin der lusten’ van Opera2Day (najaar 2015)
  • Hoofdrol (2015) in ‘De dikke Van Dale’ van Heleen Verburg (gevolgd door nominatie beste mannelijke hoofdrol in Toneelcompetitie HVA)
  • Hoofdrol en nominatie voor beste mannelijke hoofdrol in 2014 in toneelstuk ‘12’ (naar ‘Twelve angry men’ van Reginald Rose)
  • Speelde ‘God’ in Madonna's man’ van Daphne de Bruin (2013, December 2015)
  • ‘Prijs voor beste mannelijke hoofdrol in ‘In wankel evenwicht’ van Edward Albee (2006-2007); idem voor zijn vertolking in ‘De Bezoeker" van Éric-Emmanuel Schmitt. (2007-2008)

In het najaar van 2015 uitgenodigd door de Stichting Historisch-Theater voor het spelen van 'Benedictus Spinoza' in de monoloog ‘De waarheid is naamloos' (script en regie: Michel Meissen). De voorstelling - aanbevolen door de 'Vereniging Het Spinozahuis' - is sinds maart 2016 vele malen gespeeld. Reprises: sinds nov. 2017.
‘De waarheid is naamloos' kan worden ingekocht. (info: zie onder 'documentatie').


Luitspeler: Earl Christy

Luitist Earl Christy is geboren in de Verenigde Staten. Hij studeerde bij Edward Martin en Nigel North aan de Universiteit van Indiana, in Milaan bij Paul Beier en in Den Haag bij Toyohiko Satoh, aan het Koninklijk Conservatorium, waar hij zijn Bachelor- en Master diploma behaalde. Earl Christy is vooral actief in het herontdekken van lang verwaarloosde muziek voor de barokluit. Als solist trad hij op in verschillende landen van Europa en Noord Amerika. Ook op Festivals, zoals het Oude Muziek Festival te Utrecht. Ook als componist voor zijn instrument, is Christy actief. Zijn CD "Neue Lautenfruchte", werd door de internationale pers enthousiast ontvangen. Hij woont momenteel in Nederland.

Ondersteunde (ondersteunt) met zijn luitspel diverse voorstellingen van de stichting Historisch-Theater:
- In 2015: Zeestraat. Het leven van Constantijn Huygens (1596-1687)
- In 2016/2017: De waarheid is naamloos. Leven en denken van Benedictus Spinoza (een historische monoloog).



De moeder en de furie
    Tekst: Michel Meissen
    Regie: Mariëlle van de Griend

Als geen ander bouwde Juliana van Stolberg een gedegen fundament onder het leven van haar zoon Willem van Oranje, onze Vaders des vaderlands.

Anna van Saksen was de tweede vrouw van Willem van Oranje. De vrouwen woonden enige tijd samen op slot Dillenburg.
Als geen andere vrouw weerstreefde Anna van Saksen haar man Willem van Oranje.
Twee vrouwen geven in 'De moeder en de furie' een fascinerend en niet gekend beeld van Willem van Oranje.

Zo mogelijk reprises: voorjaar 2022

Spel: 

Mariet van den Broek

Mariet van den Broek (1954, actrice)
Won in het niet-professionele toneelcircuit verschillende prijzen.
Begon in 1982 in Delft. Speelde onder meer: Muriel in ‘Slippers’ (Alan Ayckbourn), Phaedra in ‘Draad in het donker’ (Hella Haasse), Genoveva in ‘Het huis met de zeven balkons’ (Alejandro Casona). Speelde Onesta in ‘Des Duivels’ (N.Machiavelli) onder regie van de beroeps Arda Brokmann (vrouw van Lou Landré)… en volgde bij haar drie jaar 1x per week privé toneellessen. Lessen werden gevolgd door opvoering monoloog: ‘Het leven van Emily Dickinson’ (William Luce).
Speelde locatie-theater in Den Haag (Koninklijke Manege) onder Brokmanns regie: Bodice in ‘Lear’ (Edward Bond) en in ‘Minetti’ (Thomas Bernard).
Speelde als gastactrice bij toneelgroep Wateringen de rollen Medea in ‘Medea' (Euripides) en Madame de Montreuil in 'Madame de Sade' (Yukio Mishimi). Beide onder regie van Lucas Dietens. Tevens onder zijn regie Marguérite in ‘Een zwarte Pool’(Kars Woudstra).
Speelde een ‘gefrustreerde ordi-vrouw van een Haagse Penoza baas’ in ‘Maanlicht en Rozen’, een locatie-productie met professionele cast (tekst/regie Guusje Eybers). Speelde enkele malen in regies van Eddy Geerlings waaronder in monologen-festival.
Speelde in Theater aan het Spui in een Shakespeare-bewerking, samen met Hans Peter Ligthart (acteur van monoloog over Benedictus Spinoza door het Historisch-Theater).
Is in 2018 geselecteerd voor de rol van Juliana van Stolberg in ‘De moeder en de furie’.

Leidi Bovens

Leidi Bovens (1957, actrice. Won in het niet-professionele toneelcircuit verschillende prijzen)
Begon met acteren in 1974 bij het toenmalige KRT (Katholiek Rotterdams Toneel), later bekend als Klein Rotterdams Toneel. Speelde vele rollen onder de professionele regisseurs van dit theater (w.o. Cees Bavius, Mariëlle van de Griendt, Willem Lemaire, Jeroen Kunstman).
Speelde onder meer in: ‘Thuis’ van Hugo Claus, ‘Een tot nog toe onvervuld verlangen’ van Moniek Kramer, ‘Heden Christine’ van Thomas Verbogt, ‘Slik’ van Jan Veldman, ‘De Storm’ van Shakespeare, ‘Kras’ van Yvonne Keuls, ‘De Meeuw’ van Tsjechov, ‘Het Balkon’ van Jean Genet, ‘Van de Brug af gezien’ van ‘Arthur Miller, een bewerking van ‘Mephisto’.
Speelde, na auditie, in ‘Hollywood’, van Dimitri Frenkel Frank en ging met deze professionele voorstelling op tournee, speelde in ‘Vrouwentongen’ (bewerking van de musical ‘Huit Femmes’), in een toneelbewerking van Jules Vernes’ ‘In 80 dagen de wereld rond’.
Leidi Bovens is in 2018 geselecteerd voor de rollen van Vertelster en Anna van Saksen in ‘De moeder en de furie’.

Regie: 

Mariëlle van de Griend

Mariëlle van de Griendt (1960) (regisseur)
Opleiding: Hogeschool voor de Kunsten (Utrecht): regisseur en docent drama. Volgde stem- en fysieke trainingen, o.a. Gindler-training in München.
Gaf naast stem- en spellessen, toneelles op Rotterdamse scholen en bij kunstinstellingen. En… is sinds 1984 theatermaker (onder meer in Rotterdam).
Zij regisseerde van jong tot oud bij theatergroepen. Bijvoorbeeld de voorstellingen:
in 1992 ‘Parcival’ van J. Veldman met 60 scholieren in het Hofplein theater.
Maakte in 1996 (met en voor jongeren) met de eerste multiculturele jongerentheatergroep ‘Rotterdams Lef’ een preventievoorstelling rond het thema seksueel geweld, getiteld ‘Over de grens’. De groep won er prijzen mee en speelde op vele V.O.- scholen in Rotterdam.
Regisseerde in 2000 ‘Mahagony’, bij VAK in Delft (een opera).
Was rond 2005 een tiental jaren artistiek leider van ROTJONG, een Rotterdamse jongeren theatergroep. Werkte samen met professionele theatermakers, choreografen, schrijvers en regisseurs. ROTJONG presenteerde twee of meer voorstellingen per jaar, waaronder “RauwRouw “ (jongerenjaar Rotterdam).
Is vanaf 2012 coach, regisseur en dramaturg binnen het Rotterdamse Ken Theater (nu Huis van Asporaat). Enkele producties: ‘Littekens van Zuid’, ‘Strijklicht’ onder andere in het Zuidplein Theater). ‘Van je familie moet je het hebben’, door het hele land.
Daarnaast maakt Mariëlle vanaf 2013 voorstellingen met de Theaterwerkplaats voor Ouwe Rotten (Rotterdamse Ouderen).
Mariëlle van de Griendt is in 2019 geselecteerd voor de regie van ‘De moeder en de furie’ over het leven van de moeder van Willem van Oranje en de echtgenote die hem verliet.

De waarheid is naamloos. Leven en denken van Benedictus Spinoza

regie: Michel Meissen

Jeroen Vegt

Luitist Earl Christy is geboren in de Verenigde Staten. Hij studeerde bij Edward Martin en Nigel North aan de Universiteit van Indiana, in Milaan bij Paul Beier en in Den Haag bij Toyohiko Satoh, aan het Koninklijk Conservatorium, waar hij zijn Bachelor- en Master diploma behaalde. Earl Christy is vooral actief in het herontdekken van lang verwaarloosde muziek voor de barokluit. Als solist trad hij op in verschillende landen van Europa en Noord Amerika. Ook op Festivals, zoals het Oude Muziek Festival te Utrecht. Ook als componist voor zijn instrument, is Christy actief. Zijn CD "Neue Lautenfruchte", werd door de internationale pers enthousiast ontvangen. Hij woont momenteel in Nederland.

Ondersteunde (zal ondersteunen) met zijn luitspel diverse voorstellingen van de stichting Historisch-Theater:
- In 2015: Zeestraat. Het leven van Constantijn Huygens (1596-1687)
- In 2016/2017: De waarheid is naamloos. Leven en denken van Benedictus Spinoza (een historische monoloog).

Hans Peter Ligthart

Hans Peter Ligthart (1941)
Als acteur actief sinds 1957 in ca. 80 toneelstukken. Enkele voorbeelden:

  • Speelde ‘Spoel’ in 2010 samen met Nadia van den Berg (Puck) in ‘Een Midzomernâch’ (naar Shakespeare)
  • Speelde Edel figurant in ‘Mariken in de tuin der lusten’ van Opera2Day (najaar 2015)
  • Hoofdrol (2015) in ‘De dikke Van Dale’ van Heleen Verburg (gevolgd door nominatie beste mannelijke hoofdrol in Toneelcompetitie HVA)
  • Hoofdrol en nominatie voor beste mannelijke hoofdrol in 2014 in toneelstuk ‘12’ (naar ‘Twelve angry men’ van Reginald Rose)
  • Speelde ‘God’ in Madonna's man’ van Daphne de Bruin (2013, December 2015)
  • ‘Prijs voor beste mannelijke hoofdrol in ‘In wankel evenwicht’ van Edward Albee (2006-2007); idem voor zijn vertolking in ‘De Bezoeker" van Éric-Emmanuel Schmitt. (2007-2008)
In het najaar van 2015 uitgenodigd door de Stichting Historisch-Theater voor het spelen van 'Benedictus Spinoza' in de monoloog ‘De waarheid is naamloos' (script en regie: Michel Meissen). De voorstelling - aanbevolen door de 'Vereniging Het Spinozahuis' - is sinds maart 2016 vele malen gespeeld. Reprises: nov. 2017.
‘De waarheid is naamloos' kan worden ingekocht. (info: zie onder 'documentatie').

Medewerkers van alle HT uitvoeringen

alfabetisch op achternaam

   
Helmi Verhoeven

Lia van Alenburg (1957).
Lia speelde vanaf het jaar 2000 in vele rollen en onder verschillende regisseurs, waaronder Marx van Warmerdam en Marian Pankow. Zij speelde in Hexen van auteur Joep van ’t Hek en speelde de hoofdrol in Adel Blank (geschreven door Alex van Warmerdam).
In 2009 behaalde zij een diploma visagie en hairstyling. In 2018 geselecteerd voor de rol van Nederlandse Maagd in ‘De landsadvocaat’.

   
Nadia van den Berg

Nadia van den Berg (1977) Actrice.
Houdt zich sinds haar 12e jaar zowel schrijvend, kijkend als spelend bezig met verschillende vormen van theater: toneel, kleinkunst, film, musical. In het seizoen 2014/15 schreef ze mee aan de theaterproductie 'Blind' van theatergroep 'De Nachtbus' en speelde ze Mathilda in Het vierde rijk. Dit stuk, geschreven door Peer Wittenbols, werd uitgevoerd door de Haagse theatergroep Rood onder regie van Manon de Groot - van Gelder. Een jaar eerder speelde Nadia zuster Lorenza in de muziektheaterproductie Romeo en Julia door Oberon waarin een orkest van ongeveer 80 muzikanten samenkwam met spel en dans. Naast vele andere theatervoorstellingen, met name in het Haagse, zong Nadia twee keer een muzikaal intermezzo bij de uitreiking van de Haagse Oscars en figureerde ze in de verfilming van Sonny Boy. In 2015 werd ze door de Stichting Historisch-Theater geselecteerd voor de rollen van Dorothea van Dorp en Maria de Casembroot in Zeestraat (de Scheveningseweg), het leven van Constantijn Huygens.
In 2016 heeft stichting Historisch-Theater Nadia van den Berg uitgenodigd voor de rol van tovenares Dartel in ‘De Vierde vrouw, Louise de Coligny (1555–1620) (Oranjes vierde echtgenote in Shakespeare-verpakking)’.
Opvoeringen: februari 2017 / oktober 2017.

 
Leidi Bovens

Leidi Bovens (1957, actrice. Won in het niet-professionele toneelcircuit verschillende prijzen)
Begon met acteren in 1974 bij het toenmalige KRT (Katholiek Rotterdams Toneel), later bekend als Klein Rotterdams Toneel. Speelde vele rollen onder de professionele regisseurs van dit theater (w.o. Cees Bavius, Marielle van de Griendt, Willem Lemaire, Jeroen Kunstman).
Speelde onder meer in: ‘Thuis’ van Hugo Claus, ‘Een tot nog toe onvervuld verlangen’ van Moniek Kramer, ‘Heden Christine’ van Thomas Verbogt, ‘Slik’ van Jan Veldman, ‘De Storm’ van Shakespeare, ‘Kras’ van Yvonne Keuls, ‘De Meeuw’ van Tsjechov, ‘Het Balkon’ van Jean Genet, ‘Van de Brug af gezien’ van ‘Arthur Miller, een bewerking van ‘Mephisto’.
Speelde, na auditie, in ‘Hollywood’, van Dimitri Frenkel Frank en ging met deze professionele voorstelling op tournee, speelde in ‘Vrouwentongen’ (bewerking van de musical ‘Huit Femmes’), in een toneelbewerking van Jules Vernes’ ‘In 80 dagen de wereld rond’.
Leidi Bovens is in 2018 geselecteerd voor de rollen van Vertelster en Anna van Saksen in ‘De moeder en de furie’.

 
Mariet van den Broek

Mariet van den Broek (1954, actrice. Won in het niet-professionele toneelcircuit verschillende prijzen)
Begon in 1982 in Delft. Speelde onder meer: Muriel in ‘Slippers’ (Alan Ayckbourn), Phaedra in ‘Draad in het donker’ (Hella Haasse), Genoveva in ‘Het huis met de zeven balkons’ (Alejandro Casona). Speelde Onesta in ‘Des Duivels’ (N.Machiavelli) onder regie van de beroeps Arda Brokmann (vrouw van Lou Landré)… en volgde bij haar drie jaar 1x per week privé toneellessen. Lessen werden gevolgd door opvoering monoloog: ‘Het leven van Emily Dickinson’ (William Luce).
Speelde locatie-theater in Den Haag (Koninklijke Manege) onder Brokmanns regie: Bodice in ‘Lear’ (Edward Bond) en in ‘Minetti’ (Thomas Bernard).
Speelde als gastactrice bij toneelgroep Wateringen de rollen Medea in ‘Medea' (Euripides) en Madame de Montreuil in 'Madame de Sade' (Yukio Mishimi). Beide onder regie van Lucas Dietens. Tevens onder zijn regie Marguérite in ‘Een zwarte Pool’(Kars Woudstra).
Speelde een ‘gefrustreerde ordi-vrouw van een Haagse Penoza baas’ in ‘Maanlicht en Rozen’, een locatie-productie met professionele cast (tekst/regie Guusje Eybers). Speelde enkele malen in regies van Eddy Geerlings waaronder in monologen-festival.
Speelde in Theater aan het Spui in een Shakespeare-bewerking, samen met Hans Peter Ligthart (acteur van monoloog over Benedictus Spinoza door het Historisch-Theater).
Is in 2018 geselecteerd voor de rol van Juliana van Stolberg in ‘De moeder en de furie’.

   
Jeroen Vegt

Luitist Earl Christy is geboren in de Verenigde Staten. Hij studeerde bij Edward Martin en Nigel North aan de Universiteit van Indiana, in Milaan bij Paul Beier en in Den Haag bij Toyohiko Satoh, aan het Koninklijk Conservatorium, waar hij zijn Bachelor- en Master diploma behaalde. Earl Christy is vooral actief in het herontdekken van lang verwaarloosde muziek voor de barokluit. Als solist trad hij op in verschillende landen van Europa en Noord Amerika. Ook op Festivals, zoals het Oude Muziek Festival te Utrecht. Ook als componist voor zijn instrument, is Christy actief. Zijn CD "Neue Lautenfruchte", werd door de internationale pers enthousiast ontvangen. Hij woont momenteel in Nederland.

Ondersteunde (zal ondersteunen) met zijn luitspel diverse voorstellingen van de stichting Historisch-Theater:
- In 2015: Zeestraat. Het leven van Constantijn Huygens (1596-1687)
- In 2016/2017: De waarheid is naamloos. Leven en denken van Benedictus Spinoza (een historische monoloog).

   
Jeroen Vegt

Caspar Delibes (1982)
Speelde toneel en cabaret op Haagse middelbare school, als student in Groningen in ‘Romeo en Julia’ en ‘Studie van een verdrinkend lichaam’ (regie Yvonne van Ginneken), terug in Den Haag (onder regie van Marion Pankow) in ‘Het Lijden van Piotr O’Hey’, in ‘12’ van Reginald Rose en in ‘Bedrog’ van Harold Pinter. Daarnaast in ‘(it sucks to be) Helena’ van Erik Snel.

Begon in 2011 op Amsterdamse Theaterschool opleiding Theaterdocent, stapte na een jaar over naar opleiding Theaterwetenschap van Universiteit van Amsterdam (is in herfst 2017: bachelor Theaterwetenschap).

Speelde met studenten van Theaterschool in ‘Bij het Kanaal naar Links’ van Alex van Warmerdam (regie: Simon van Wijhe). Deed onder Simon van Wijhe de dramaturgie van Shakespeares ‘Titus Andronicus’.

Maakte met medestudenten o.m. voorstellingen van Harold Pinters ‘De Kamer’ en ‘Family Voices’, verzorgde daarvoor ook publiciteit en radioprogrammering.

Maakte met studiegenoot Luuk van der Vaart ‘Studentencabaret’ op Nieuwe Doelen Festival. Speelde voor Amsterdams Universiteitstheater in de Engelstalige voorstelling ‘Rosencrantz and Guildenstern are dead’ van Tom Stoppard (regie: Iris Spanbroek).

In 2017 door stichting Historisch-Theater gecast voor de rollen ‘Edelman, Zeeman, Regent, Prins Maurits, Francois v. Aerssen en Jan Francken’ in ‘De Landsadvocaat’ (opvoeringen vonden plaats: najaar 2018 en in 2019).

   
Jeroen Vegt

Dieuwertje van Geest – Den Ouden (1984)
Docent wiskunde op het Haags Montessori Lyceum en actrice. Geboren in Rotterdam, opgegroeid in Spijkenisse. Vanaf 2012 woonachtig in Den Haag.

Ik ben bij Jeugdtheater de Stoep in Spijkenisse begonnen met toneelspelen, zingen en dansen. Hier heb ik van 1994 tot 2002 cursussen gevolgd en in producties meegespeeld, waaronder ‘Hou je tanden thuis’ (bewerking boek van Paul van Loon), ‘Las Vegas’ (bewerking van Romeo en Julia. Een musical met 60 kinderen, onder leiding van Ingrid Mank (zang), Hedwig Duykers (dans) en Pe Bies (regie) en ‘Jungle boek’ in theater de Stoep (regie Hans Hollander).
Op mijn middelbare school (RML te Spijkenisse) deed ik mee aan grote muziek theaterstukken. Na ‘De vrek’ van Molière kwamen ‘De Venetiaanse Tweeling’ van Carlo Goldoni en tot slot speelde ik de hoofdrol van Praxagaro in ‘Vrouwenpower’ (een bewerking van ‘Vrouwenpolitiek’ van Aristophanes). Al deze producties gingen onder verantwoordelijkheid en regie van Hans Pols en werden gepresenteerd in theater de Stoep (Spijkenisse).
Bij de Rotterdamse ‘SKVR’ speelde ik in ‘Roberto Zucco’ (2004). Ik heb nog wat uitstapjes gemaakt in ondersteunende taken bij licht en geluid en was bij ‘Aida’ (gespeeld door leerlingen van het RML) productieleider.

Twee studies, een man en twee kinderen verder, heb ik mijn grote hobby in 2016 weer opgepakt. Zo kwam ik van ‘Maria’ naar wederom ‘Maria’. Van Maria van Dietrich uit “In de schaduw van Dietrich” geschreven en geregisseerd door Jessica Fuch uitgevoerd in het Vrij Theater in den Haag, naar Maria van Utrecht in “De landsadvocaat” van Michel Meissen o.l.v. Sylvia Liefrinck bij het Historisch-Theater.

2017 Speelde in het Haagse ‘Vrij Theater’ de rol ‘Maria van Dietrich’ in ‘In de schaduw van Dietrich’ (Jessica Fuchs, tekst en regie).
In 2017 gecast door stichting Historisch-Theater voor de rol van Maria in ‘De landsadvocaat’ (tekst Michel Meissen, regie Sylvia Liefrinck, opvoeringen: najaar 2018).

 
Mariet van den Broek

Mariëlle van de Griendt (1960) (regisseur)
Opleiding: Hogeschool voor de Kunsten (Utrecht): regisseur en docent drama. Volgde stem- en fysieke trainingen, o.a. Gindler-training in München.
Gaf naast stem- en spellessen, toneelles op Rotterdamse scholen en bij kunstinstellingen. En… is sinds 1984 theatermaker (onder meer in Rotterdam).
Zij regisseerde van jong tot oud bij theatergroepen. Bijvoorbeeld de voorstellingen:
in 1992 ‘Parcival’ van J. Veldman met 60 scholieren in het Hofplein theater.
Maakte in 1996 (met en voor jongeren) met de eerste multiculturele jongerentheatergroep ‘Rotterdams Lef’ een preventievoorstelling rond het thema seksueel geweld, getiteld ‘Over de grens’. De groep won er prijzen mee en speelde op vele V.O.- scholen in Rotterdam.
Regisseerde in 2000 ‘Mahagony’, bij VAK in Delft (een opera).
Was rond 2005 een tiental jaren artistiek leider van ROTJONG, een Rotterdamse jongeren theatergroep. Werkte samen met professionele theatermakers, choreografen, schrijvers en regisseurs. ROTJONG presenteerde twee of meer voorstellingen per jaar, waaronder “RauwRouw “ (jongerenjaar Rotterdam).
Is vanaf 2012 coach, regisseur en dramaturg binnen het Rotterdamse Ken Theater (nu Huis van Asporaat). Enkele producties: ‘Littekens van Zuid’, ‘Strijklicht’ onder andere in het Zuidplein Theater). ‘Van je familie moet je het hebben’, door het hele land.
Daarnaast maakt Mariëlle vanaf 2013 voorstellingen met de Theaterwerkplaats voor Ouwe Rotten (Rotterdamse Ouderen).
Mariëlle van de Griendt is in 2019 geselecteerd voor de regie van ‘De moeder en de furie’ over het leven van de moeder van Willem van Oranje en de echtgenote die hem verliet.

   
Nadia van den Berg

Caspar Laffree (1948)
Was werkzaam bij de Raad voor Cultuur als plaatsvervangend algemeen secretaris, en als secretaris van de domeincommissie Erfgoed (musea, archieven, archeologie en monumenten).
Heeft sinds 2008 les in de klassieke zangkunst.
Repertoire: van Italiaanse Rococo aria’s tot liederen van Schubert en Schumann. Stem: bas/bariton.
Jarenlange ervaring als acteur in hoofd- en bijrollen. Speelde bijvoorbeeld onder regie van Hugo Maerten, Arda Brokmann, Hubert Fermin, Henk Votel, Lucas Dietens en Rein Edzart.
Speelde bijvoorbeeld:

  • Stanley in Pinters ‘Verjaardagsfeest’;
  • Ingenieur en Doodgraversjongen in Edward Bonds ‘Lear’;
  • Peachum in Brechts ‘Dreigroschenoper’;
  • Lorenzo de Medici in De Mussets ‘Lorenzaccio’;
  • Winston Smith in toneelbewerking van Orwells ‘1984’ en Huxleys ‘Brave New World’.
Speelt (in 2016) her en der: Pinters dialoog ‘Ashes to Ashes’ samen met Angela van Tol
Is in juli 2016 door stichting Historisch-Theater gecast voor de rollen van Willem van Oranje, Johan van Oldenbarnevelt en Edelman in ‘De vierde vrouw. Louise de Coligny (Oranjes vierde echtgenote in Shakespeare-verpakking)'.
Opvoeringen: februari 2017 / oktober 2017.

 
Sylvia Liefrinck

Sylvia Liefrinck (regisseur)

Sylvia werkte onder meer als docent drama aan diverse onderwijsinstellingen, maakte groot theater voor 400 kinderen, regisseerde voor een Engels gezelschap in Pakistan (Islamabad). Zij produceerde en regisseerde cabaret “The light behind the dikes”, voor the National Press club Washington D.C. Werkte als drama docent en regisseur voor het Haagse 1e VCL, o.a. Het dievenbal (Anouilh), musical Oliver (Lionell Bart), Romulus de Grote (Dürenmatt).

Werkte van 1983 tot 1998 als freelancer voor de TROS radio. Regisseerde radiodrama, schreef bewerkingen van romans van Slauerhoff, Theun de Vries en Hubert Lampo. Regisseerde een driedelig hoorspel ontleend aan de ‘De Zwarte met het Witte Hart (Arthur Japin).

Zij regisseerde uitvoeringen van Butler Butler (James Barrie), De Eetkamer (Gurney), Een ideale vrouw (Summerset Maugham), Spotgeesten (Noël Coward), De Potvis (Frank Houtappels) Man of the moment (Ayckbourn) voor stadsschouwburg Odeon in Zwolle.

Naast het werken met professionele acteurs was de muziekkeuze een essentieel onderdeel van haar regie-opdrachten.

2016/2017. Deze veelzijdige theatervrouw doet op uitnodiging van stichting Historisch-Theater de regie van ‘De vierde vrouw. Louise de Coligny (1555-1620)’.

 
Hans Peter Ligthart

Hans Peter Ligthart (1941)
Als acteur actief sinds 1957 in ca. 80 toneelstukken. Enkele voorbeelden:

  • Speelde ‘Spoel’ in 2010 samen met Nadia van den Berg (Puck) in ‘Een Midzomernâch’ (naar Shakespeare)
  • Speelde Edel figurant in ‘Mariken in de tuin der lusten’ van Opera2Day (najaar 2015)
  • Hoofdrol (2015) in ‘De dikke Van Dale’ van Heleen Verburg (gevolgd door nominatie beste mannelijke hoofdrol in Toneelcompetitie HVA)
  • Hoofdrol en nominatie voor beste mannelijke hoofdrol in 2014 in toneelstuk ‘12’ (naar ‘Twelve angry men’ van Reginald Rose)
  • Speelde ‘God’ in Madonna's man’ van Daphne de Bruin (2013, December 2015)
  • ‘Prijs voor beste mannelijke hoofdrol in ‘In wankel evenwicht’ van Edward Albee (2006-2007); idem voor zijn vertolking in ‘De Bezoeker" van Éric-Emmanuel Schmitt. (2007-2008)
In het najaar van 2015 uitgenodigd door de Stichting Historisch-Theater voor het spelen van 'Benedictus Spinoza' in de monoloog ‘De waarheid is naamloos' (script en regie: Michel Meissen). De voorstelling - aanbevolen door de 'Vereniging Het Spinozahuis' - is sinds maart 2016 vele malen gespeeld en kan worden ingekocht.

Reprises: nov. 2017. (info: zie onder 'documentatie').

   
Paula Majoor

Paula Majoor (1942)
Paula Majoor werkte als hoorspelactrice en als lid van de hoorspelkern mee aan meer dan 400 hoorspelen. Jarenlang was zij de Nederlandse stem van Pippi Langkous in de gelijknamige televisieserie
Daarnaast is zij al decennia actief als televisieactrice w.o. als Els van den Boogert in 16 afleveringen van ‘Flodder’, en als Antoinette Balk in ‘Goede tijden, slechte tijden’.
Incidenteel stond zij tot genoegen van velen ‘op de planken’. Meer info op Wikipedia.
September 2016: Geselecteerd door de Stichting Historisch-Theater voor het spelen van de rol van ‘Louise de Coligny’ in: ‘De Vierde vrouw. Louise De Coligny (Oranjes vierde echtgenote in Shakespeare-verpakking)'.
Opvoeringen: februari 2017 / oktober 2017.

   
Nadia van den Berg

Trijntje Noske (1994)
Geboren in Den Haag is met haar zus Josefien opgegroeid boven het Zeeheldentheater/Muziektheater Briza, een theater opgezet en beheerd door ouders Jan Erik Noske (musicus) en Yvette Olof (danseres). Als kleindochter van Theo Olof en Willem Noske zijn muziek, theater en kunst er met de paplepel in gegoten. Trijntje studeerde in 2018 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar zij sculptuur studeerde. Na haar studie richtte zij zich voornamelijk op kunst en muziek. Zo is zij de drummer van het bandje DC Schneider en van Muziektheater Briza.

Daarbij is zij mede-initiatiefnemer van kunstcollectief ANNASTATE, dat gevestigd in een pand in Moerwijk is.

Het Historisch-Theater (HT) vraagt theatervrouw Trijntje Noske in juli 2020 mee te werken aan de productie DE ORDE VAN DE OLIFANT. Zij zal, tot genoegen van regisseur Sylvia Liefrinck, de voorstelling ondersteunen met percussie en enkele tekstfragmenten.

 
Nadia van den Berg

Marten van der Meijden (1977)
Sinds 2006 actief als acteur in het theater en af en toe voor de camera. Volgde workshops en masterclasses op theatergebied en camera acteren bij/van Stefan de Walle, Pieter de Baan, Jerry Coyle (USA) en Edwin de Vries

Speelde tot in 2016 in meer dan 35 kleine en grote voorstellingen onder 15+ verschillende regisseurs, waaronder (voltijds) bij Theatergroep DRANG in Den Haag (voorstellingen als Bloederliefde, Palestra Rex, De Onbeminden, MacMadoff), binnen het BOSLAB van het Amsterdamse Bostheater en bij KUNSTKLANK in Noordwijk (Avondland, Nachtlichtfestival). Daarnaast al jaren actief binnen de Haagse Toneelgroep ROOD en bij diverse gelegenheidsgezelschappen voor bijvoorbeeld Fringe festivals.

Naast het acteren is hij actief als trainingsacteur en trainer voor ondermeer Storytelling en presentatie trainingen.
Juli 2016: Geselecteerd door de Stichting Historisch-Theater voor het spelen van de rol van ‘tovenaar Spring’ in het Shakespeareaanse toneelstuk ‘De Vierde vrouw.
Opvoeringen: februari 2017 / oktober 2017.

   
Nadia van den Berg

Alex Otto (1970)
Geograaf en acteur. Speelde voor het eerst in een toneelstuk op de middelbare school, een kleine maar fijne rol van dominee in een stuk van Chiem van Houweninge. Begon pas echt met toneelspelen in 2004, mime-cursussen in het Haagse ‘Koorenhuis’ waren daarbij het uitgangspunt. Vervolgens speelde hij in de jeugdvoorstellingen:

  • 2006: 'Ylanders', onder regie van René Vernout (productie ”Vrij Theater")
  • 2007: 'Kleine Sofie en Lange Wapper', onder regie van Arjan Bouwmeester
Van 2010-2013 volgde hij de Acteursschool in Amsterdam, waarna hij enkele voorstellingen speelde in het Haagse Vrij Theater onder regie van Sylvia Weening en Mirjam Veldhuijzen van Zanten.

Hij speelde in het toneelstuk De Vader, het treurspel van de Zweedse schrijver en toneelvernieuwer August Strindberg (onder regie van Mirjam Veldhuijzen). In dit beroemde toneelstuk gaan een vader en moeder een harde strijd met elkaar aan over de toekomst van hun kind. Alex Otto speelde ‘de vader’; een intense hoofdrol.

In 2017 door stichting Historisch-Theater gecast voor de rol van Johan van Oldenbarnevelt in ‘De Landsadvocaat. Het leven van Johan van Oldenbarnevelt (1547-1619)’. Eerste opvoeringen: najaar 2018.

   
Jeroen Vegt

Jeroen Vegt (1958, Willemstad op de Nederlandse Antillen)
Woont in Voorburg, nabij Hofwijck. Acteur en schrijver. Speelde sinds 1996 in een 10-tal theaterproducties. In 2014 producer en mede auteur van het toneelwerk 'Blind' voor theatergroep 'De Nachtbus'. Speelde onder meer in 5 huisvoorstellingen van het Koorenhuis, onder regie van Jeroen Kunstman, Bernadette Lieffering en Corina Lok. Na het meedoen aan het afstudeerstuk van regisseur Pim Karhoff, met dezelfde regisseur gewerkt aan bewerkingen van bekende stukken en eigen producties. Speelde Tanathos in Eurydike, 2008 / Banquo in Macbeth, 2009 / Monnik in Duivelsdilemma 2011 / Erik in December 2012’ in 2012. In 2015 werd hij door de Stichting Historisch-Theater geselecteerd voor de rol van Constantijn Huygens In Zeestraat. Met Nadia van den Berg, zijn belangrijkste tegenspeelster in Zeestraat, werkte hij al enkele malen intensief samen.

 
Helmi Verhoeven

Helmi Verhoeven, Sopraanzangeres en actrice.
Werkt na opleiding logopedie (Nijmegen) en docerend musicus (Koninklijk Conservatorium, Den Haag) als zangpedagoge en podiumcoach bij instellingen als Muziekacademie Den Haag.
Is een gewaardeerd jurylid, staat geregeld op podia in Nederland en Frankrijk.
Maakt kleinschalige muziektheatervoorstellingen in samenwerking met beeldende kunstenaars, interactieve recitalconcerten en organiseert klassieke kamermuziekseries.

Vertolkte in opera’s o.m. Venus (J. Hacquart: De Triomfeerende Min), La Musica (Cl. Monteverdi: l'Orfeo, Favola in Musica), Dido (H. Purcell: Dido & Aeneas), Gravin Rosina Almaviva (WA Mozart: Le Nozze di Figaro), Despina ( WA Mozart: Cosi Fan Tutte), Pamina (W.A. Mozart: Die Zauberflöte), Eurydice (C.W. Gluck: Orfeo en Eurydice), Roselinda (J. Strauss: Die Fledermaus), Hélène (P. Hindemith : Hin und Zurück).
(zie ook www.muziekschoolzuid57.nl, www.volksuniversiteitdenhaag.nl, www.muziekacademiedenhaag.nl).

In 2015 werd zij door de Stichting Historisch-Theater geselecteerd als zangeres en voor de rol van Catharina Zuerius, nicht van Constantijn Huygens en de vrouw die 30 jaar lang zijn huishouden bestierde, in 'Zeestraat', toneelstuk over Constantijn Huygens (1596-1687).
Als souffleur: betrokken bij 'De waarheid is naamloos', monoloog over Benedictus Spinoza (1632-1677)
In ‘De Vierde vrouw', toneelspel over Louise De Coligny (1555-1620): verantwoordelijk als slagwerker voor de akoestische geluidseffecten.

 
Oprichter Stichting Historisch-Theater
Michel Meissen

(Foto: Mieke Weegels, 2020)

Michel Meissen (1941). Wat geeft hem rust? De eigen taal. Een deel begrijpt hij helemaal.

Socioloog, schrijver van historische verhalen, toneelstukken en toneelmonologen. Het toneelwerk dat Meissen schrijft voor het Historisch-Theater is voortgekomen uit twee grote liefdes: liefde voor het THEATER en liefde voor het ONDERWIJS.

Meissen schrijft toneel vanaf zijn 20ste, was de motor van een studentencabaret, was wetenschappelijk stafmedewerker in de ministeriële cultuursector, was docent en schreef leerboeken voor het vak maatschappijleer, met achter elk thema een kort 'toneelspel'. Meer dan 500.000 leerlingen werkten met zijn leerboeken.

2005: Initiator en oprichter van stichting Het Portret Spreekt (HPS), zocht en vond bestuursleden en financierde. Onder zijn artistieke leiding was hij verantwoordelijk voor tien zeer succesvolle producties van 'zijn' Historisch-Theater.
Oktober 2014: trekt zich terug uit HPS.
Initiator en oprichter van stichting Historisch-Theater (HT),
Theaterproducties van stichting HT -> zie onder Documentatie.

Meissen schreef sinds 2000 op basis van secundaire bronnen een honderdtal historische verhalen als basismateriaal voor monologen en toneelstukken. Vanaf 2015 tot in 2020 herschreef hij verhalen voor de bundel:

Een statig heer houdt rijtuig

56 stemmen uit onze Republiek (1469-1746)

Doel van de bundel:
- Inzicht geven in leven en werk van bekende en minder bekende persoonlijkheden die van belang waren voor de ontstaansgeschiedenis van 'onze Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden'.
- Voldoen aan info-verzoeken van bezoekers aan HT-voorstellingen.